Témák, témavezetők

Témák, témavezetők

Témák, témavezetők 2019 tél

Bajzáth Angéla - Gyermekvédelem és gyermeki jogok

Elérhetőség: bajzath.angela[kukac]tok.elte.hu

Bajzáth Angéla, felsőoktatáskutató, kutatási témái a felsőoktatás eredményessége és az oktatási innováció. A tanárképzésben oktatott témái az oktatáspolitika mellett a családdal való partnerkapcsolat, az egyenrangú kommunikáció, gyermeki jogok és gyermekvédelem. 

Szakirodalom a dolgozathoz: 
- Pintér, Á., & Tóth, J. N. (2017). A bántalmazott gyermekek–Gyermekjogok és gyermekbántalmazás. STATISZTIKAI SZEMLE, 95(8-9), 847-872.
- Bogács, E., Radoszáv, M., Lovas, J. T., & Rácz, A. (2015). A gyermeki jogok védelme és érvényesítése a gyermekjóléti alapellátás és a gyermekvédelmi szakellátás területén. Rácz, A.(szerk.): A gyermekvédelem megújulási alternatívái. Gyermek és ifjúságvédelmi Tanulmányok V. kötet. Rubeus Egyesület, Budapest, 5-56.
- Tímea, B. (2017). A gyermek érdekének védelmét erősítő családjogi alapelv érvényesülésében felmerülő ellentmondások. Opuscula Civilia, 2.
- Varga, A. (2012). Gyermekvédelem és iskola. Virágmandula Kft.-Kronosz Kiadó.
- Hegedűs, J. (2014). Gyermekvédelem az iskolában.
- Ibolya, G. (2015). gyErmEkVédElEm és pEdagógusképzés ElVEI és gyakorlata magyarországon. ÉS OKTATÁSKUTATÁS, 581.
- Rákó, E. (2014). Gyermekvédelmi intézményekben elhelyezett gyerekek életkörülményei. Belvedere Meridionale.
- Horwath, J., & Morrison, T. (2011). Effective inter-agency collaboration to safeguard children: Rising to the challenge through collective development. Children and Youth Services Review, 33(2), 368-375.

Dr. Reinhardt Melinda - Változás - Változtatás - Változtathatóság. 

Elérhetőség: reinhardt.melinda[kukac]ppk.elte.hu

Dr. Reinhardt Melinda klinikai szakpszichológus, művészetterapeuta. Egyetemi adjunktus az ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pszichológiai Intézet, Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékén, ahol klinikai pszichológiai, valamint személyiség-, és egészségpszichológiai tárgyakat oktat. Jelenlegi kutatási területei a nem szuicidális önsértés pszichoszociális aspektusai, a perfekcionizmus adaptív és maladaptív vonatkozásai, valamint a cyberhondria jelensége. Klinikai szakpszichológusként egy ambuláns serdülőpszichiátrián lát el pszichodiagnosztikai és pszichoterápiás feladatokat.

„Hogy megváltoztál!” „Nem változtál semmit!” „Minden olyan gyorsan változik.” – Gyakran hallunk ilyen mondatokat: a változás az emberi folyamatok és a minket körülvevő világ, sőt az univerzum alapvető sajátossága. Az emberi és a nem emberi természet szerves része. Változás nélkül semmiben nem lenne dinamika. Ugyanakkor a változás körülményei, „sebessége”, történései nem mindegy hogyan történnek. Az emberi változással és annak (elő)segítésével a humán tudományok művelői szinte minden területükön, témájukban szembetalálkoznak. Gyakran nem is tudatosítjuk, annyira természetes.

Az esszé elkészítésével egy olyan útra hívom a jelentkezőket – pedagógia, gyógypedagógia és pszichológia szakos hallgatókat, leendő „változáskutatókat és változásfacilitátorokat” – melynek során belegondolhatnak, hogyan képződik le a változás és a változatlanság a szakterületükön, szűkebb és tágabb szakmai érdeklődési körükben. Hogyan jelennek meg a változás pozitív és árnyoldalai, mikor és miben segít, illetve gátol? Milyen tényezőkön múlik, hogy a változás az emberi alkalmazkodást segíteni képes-e?

Az emberi szervezet és az emberi psziché a leghihetetlenebb mértékben képes a változásra. Ez a plaszticitás ugyanúgy megjelenik az agyban, az idegrendszerben, mint az emberi viselkedésben, érzésekben és kognitív folyamatokban, így például az érzékelésben, a tanulásban, az emlékezésben, de tágabb perspektívában az emberi kapcsolatokban és a kultúrában is. Az ember végtelen alkalmazkodóképességét tágabb, de egészen szűk, speciális fókusszal is meg lehet ragadni az esszében – mindenki a maga művelte tudományterületén belül vagy akár interdiszciplinárisan. Az elkészült munka mindenképpen tükrözze azt, hogy annak szerzője hogyan viszonyul, hogyan gondolkodik a megjelölt témáról.

Seben Laura - Globális állampolgári nevelés az iskolában 

Elérhetőség: 15padme[kukac]gmail.com

Sziasztok! Laura vagyok, az ELTE-n végeztem anglisztika alapszakon és jelenleg a müncheni LMU mesterszakos hallgatója vagyok amerikai történelem, kultúra és társadalom szakon. Korábban angol-francia tanárszakra is jártam, illetve négy évet dolgoztam angoltanárként magániskolától kezdve állami gimnáziumon át magáncégekig mindenhol. A változást kedvelem, ez talán ebből a rövid bemutatkozásból is feltűnt nektek, de ami állandó, az az érdeklődésem a különböző kultúrák és az őket összekötő kapocs iránt. A témafelvetésem is ehhez kapcsolódik: Hogyan lehet már kisiskolás kortól globális állampolgárokat nevelni a gyerekekből? A globális állampolgárság rengeteg területet magába foglal, a fenntarthatóságra neveléstől az interkulturális kompetencián át a tudatosságig. Amellett, hogy egy aspektusát kiemelitek a globális állampolgárságnak, szívesen olvasnék arról is, hogy hogyan építenétek bele a kerettantervbe egy-egy szaktárggyal kapcsolatban. Ha bármi kérdésetek van, esetleg elakadtatok, vagy több forrásra lenne szükségetek, írjatok a 15padme@gmail.com címre! Jó írást és sok sikert!

Néhány irányadó forrás:

„39 Interkulturális játék - Ötlettár tanároknak az interkulturális kompetencia és a csoportdinamika fejlesztéséhez”: http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMT_9.pdf

„Learn to Change”: https://www.learntochange.eu/

“PISA 2018 Global Competence”: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2018-global-competence.htm

“What is Global Citizenship?” https://www.oxfam.org.uk/education/who-we-are/what-is-global-citizenship