Cserti-Szauer Csilla

Cserti-Szauer Csilla

Cserti-Szauer Csilla

Akadálymentes és hozzáférhető szolgáltatások sajátos nevelési igényű diákoknak 

Közismert tény, hogy a sajátos nevelési igényű diákok boldogulását az iskolarendszerben elősegíthetjük azzal, ha számukra akadálymentes és hozzáférhető szolgáltatásokat biztosítunk. Lehetnek ezek az épített környezet, a közlekedés fejlesztésére vonatkozó megoldások vagy a kommunikációt segítő módszertanok, a megértést személyre szabott módon támogató tananyagok. És persze sok más innováció is. 

A pedagógusok, gyógypedagógusok, pszichológusok, iskolai terepen dolgozó támogató szakemberek fókuszába egyre inkább bekerülnek ezek az újítások.  Témafelvetésünkkel ezeket az ismereteket és tapasztalatokat kívánjuk bővíteni.  

Kérdések 

  • Hogyan értelmezhető az akadálymentesítés és a hozzáférhetőség fogalma iskolai környezetben, tanulási helyzetekben?  

  • Milyen szerepet játszhatnak ezekben a fejlesztésekben a pedagógusok, a gyógypedagógusok, a pszichológusok, az iskolai környezetben dolgozó támogató szakemberek? 

  • Milyen tapasztalatok és jó gyakorlatok állnak rendelkezésre itthon és külföldön az oktatás Egyetemes Tervezésével (Universal Design for learning) kapcsolatban?  

 

Ajánlott szakirodalmak 

Horváth P. L., Nemes-Jakab É., & Pechan E. (2022). Szépirodalom – könnyen érthetően? Fogyatékosság és Társadalom, 2022/1, 88-100. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2022.1.8 

Levey, S. (2021). Universal Design for Learning. Journal of Education, 203(2), 479-487. https://doi.org/10.1177/00220574211031954  

Capp, M. J. (2017). The effectiveness of universal design for learning: a meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education, 21(8), 791–807. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1325074  

Összeállította: 

Cserti-Szauer Csilla  

ELTE BGGYK Disability Studies and Social Innovation Lab