Cserti-Szauer Csilla
Cserti-Szauer Csilla

Akadálymentes és hozzáférhető szolgáltatások sajátos nevelési igényű diákoknak
Közismert tény, hogy a sajátos nevelési igényű diákok boldogulását az iskolarendszerben elősegíthetjük azzal, ha számukra akadálymentes és hozzáférhető szolgáltatásokat biztosítunk. Lehetnek ezek az épített környezet, a közlekedés fejlesztésére vonatkozó megoldások vagy a kommunikációt segítő módszertanok, a megértést személyre szabott módon támogató tananyagok. És persze sok más innováció is.
A pedagógusok, gyógypedagógusok, pszichológusok, iskolai terepen dolgozó támogató szakemberek fókuszába egyre inkább bekerülnek ezek az újítások. Témafelvetésünkkel ezeket az ismereteket és tapasztalatokat kívánjuk bővíteni.
Kérdések
-
Hogyan értelmezhető az akadálymentesítés és a hozzáférhetőség fogalma iskolai környezetben, tanulási helyzetekben?
-
Milyen szerepet játszhatnak ezekben a fejlesztésekben a pedagógusok, a gyógypedagógusok, a pszichológusok, az iskolai környezetben dolgozó támogató szakemberek?
-
Milyen tapasztalatok és jó gyakorlatok állnak rendelkezésre itthon és külföldön az oktatás Egyetemes Tervezésével (Universal Design for learning) kapcsolatban?
Ajánlott szakirodalmak
Horváth P. L., Nemes-Jakab É., & Pechan E. (2022). Szépirodalom – könnyen érthetően? Fogyatékosság és Társadalom, 2022/1, 88-100. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2022.1.8
Levey, S. (2021). Universal Design for Learning. Journal of Education, 203(2), 479-487. https://doi.org/10.1177/00220574211031954
Capp, M. J. (2017). The effectiveness of universal design for learning: a meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education, 21(8), 791–807. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1325074
Összeállította:
Cserti-Szauer Csilla
ELTE BGGYK Disability Studies and Social Innovation Lab