Lendvai Lilla
Lendvai Lilla

Dr. Lendvai Lilla: lendvai.lilla@ppk.elte.hu
„A fogyatékos személynek van neme is?” Fogyatékos személyekkel kapcsolatos többségi attitűdök és azok percepciói, különös tekintettel a gender aspektusokra
A fogyatékos személyek stigmatizált létben élnek. A domináns csoport negatív attitűdjének vizsgálata, valamint a viszonyulás percepcióinak részletes feltárása interdiszciplináris megközelítést igényel. Önmagában ez a téma is számos feltáratlan területet rejt, ezek köre pedig tovább bővül, ha a gender aspektusokra is fókuszálni szeretnénk. A fogyatékos nők nőiségük és fogyatékosságuk okán kettős elnyomásban élnek, ezért a szociálpszichológia és a fogyatékosságtudomány mellett a társadalmi nemek tudománya is meghatározó az összefüggések feltárásában.
Javasolt fókuszok:
-
a domináns csoport attitűdjének vizsgálata
-
a domináns csoport viszonyulásának percepciói
-
a fogyatékos személyek oktatási intézményekben szerzett tapasztalatai
-
a fogyatékos személyek nőiséggel és maszkulinitással kapcsolatos vélekedése és tapasztalatai
-
a látássérült nők anyasággal, valamint a látássérült férfiak apasággal kapcsolatos megélései
-
fogyatékossággal élő LMBTQ+ személyek percepciói
-
szexizmus és abúzus
Ajánlott irodalom:
Lendvai, L., & Nguyen Luu, L. A. (2022). „A fehér bot mögött meglátni az embert… vagy a nőt”: A látássérült nők többségi társadalom viszonyulásáról alkotott percepciója és nőiséggel kapcsolatos attitűdje. In. J. G. Kengyel (szerk.), NEM egyenlő: Nemi alapú egyenlőtlenségek Magyarországon. Oriold és Társai Kiadó, pp. 105-148.
Lendvai, L., & Nguyen Luu, L. A. (2019). The lived experiences of visually impaired mothers and their perception of social attitudes towards them. Alkalmazott Pszichológia, 19(2), 7–30.
Lendvai, L., & Nguyen Luu, L. A. (2017). A csoportközi kontaktus megélt hatása egy látó és látássérült gyermekekkel végzett vizsgálat keretében. Gyógypedagógiai Szemle, 45(4), 225-240.
Lendvai, L., Pap, A., & Nguyen Luu, L. A. (2019). A látássérült diákok kortársakkal kapcsolatos megélt tapasztalatainak jellemzői. Gyógypedagógiai Szemle, 47(2), 98-118.