Loványi Eszter
Loványi Eszter

Témajavaslat átfogó címe: Segítőkutyák a gyógypedagógiában
Néhány gondolatébresztőnek szánt kérdés:
- Hogyan mozdíthatják elő a segítőkutyák a fogyatékossággal (vagy más speciális szükséglettel) élő gazdáik fizikai, pszichés/mentális, szociális jólétében és társadalmi beilleszkedésében játszott szerepét?
- Hogyan járulhatnak hozzá a segítőkutyák a társadalmi szemléletformáláshoz?
- Milyen Magyarországon a segítőkutyák elfogadottsága?
- A különböző nemzetközi gyakorlatok eltérnek-e – például a segítőkutyák elfogadottsága, gazdáik (köz)szolgáltatásokhoz való hozzáférése terén?
- Szembesülnek-e a mindennapi életben a segítőkutyákat alkalmazó, fogyatékossággal élő személyek azzal, hogy sérülnek a (köz)szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáféréssel kapcsolatos jogaik?
- Segítőrobotok átvehetik-e a segítőkutyák munkáját?
Ajánlott irodalom:
Loványi E., & Perlusz A. (2016). Raising Awareness of Society Using Service Dogs in the Integration of Hearing Impaired Children into Preschool and Elementary School Communities. In Karlovitz, T., J. (edited), Studies from Education and Society (pp. 13-25). Komárno: International Research Institute sro.
Loványi E. (2021). A segítőkutyák valóban szinte „bárhová” elkísérhetik gazdájukat? Közszolgáltatást nyújtó intézmények képviselőivel végzett interjús vizsgálat eredményei. Fogyatékosság és társadalom, 7(1), 194–215.
Loványi E. (2022). Legyőzheti-e technológiával támogatott segítőkutya a robotot? Kísérlet a „segítőkutya vagy segítőrobot” típusú dilemmák feloldására. Gyógypedagógiai Szemle, 50(1), 51-67.