Horváth László

Horváth László

Horváth László

Digitális transzformáció az oktatásban

A digitális transzformációt a globalizáció, a demográfiai trendek és a migráció mellett az egyik legfontosabb megatrendnek tekintik, amely jelentős hatással van az oktatás világára. Az oktatási ágazat ebből a szempontból különösen érdekes, mivel több fronton éri „támadás”: az iskoláknak „digitális bennszülött” bejövő diákokkal (akiknek a szociális környezetét is a digitális átalakulás befolyásolja) és „digitális bennszülött” a tanárképzésből érkező új munkatársakkal kell foglalkozniuk. Másrészt a munkaerőpiac folyamatos társadalmi-gazdasági nyomást gyakorol az iskolákra annak érdekében, hogy felkészítsék a gyermekeket olyan digitális világban való sikeres működésre, amely nemcsak speciális vagy hivatáshoz kapcsolódó készségeket igényel, hanem új, transzverzális, általános készségeket is. Ezek a hatások a tanárképzésben és a továbbképzésekben is érződnek, valamint az iskolákban is elvárásként jelenik meg, hogy a pedagógusok képesek legyenek megbirkózni ezekkel a kihívásokkal. 

A fő kutatási kérdés, hogy hogyan változik meg a tanulás és a tanári munkavégzés a digitális transzformáció hatására az oktatási szektorban. A téma több fókuszból is vizsgálható (óvodától a doktori képzésig, munkahelyi tanulás, informális tanulás), egyéni és szervezeti szinten egyaránt. Lehetséges fókuszpontok:  

- Big Data, mesterséges intelligencia, learning analytics, blockchain stb. lehetőségei/kihívásai az oktatásban 

- A digitális technológiák pedagógiailag tudatos alkalmazása a tanulási-tanítási folyamatban 

- A 21. századi kompetenciák fejlesztése digitális eszközök segítségével 

- Oktatástechnológiai szakpolitikák elemzése (hogyan reagálnak az egyes nemzeti oktatási rendszerek a digitális transzformáció kihívásaira) 

- Egyéni egyeztetés alapján bármilyen résztéma, ami az OTKA-PD „Digitális transzformáció az oktatásban„ pályázat kereteibe beilleszthető (lásd továbbá a kutatást bemutató videóra felvett előadást) 

 

Ajánlott irodalom: 

Horváth, L., Baksa, L., Csipke, Ágnes, Gutai, L., & Szilágyi, D. (2022). A 21. századi kompetenciák digitális technológiával támogatott fejlesztésének képessége: - pilot kutatás a TPACK21 skála adaptálásáról. Iskolakultúra, 32(6), 56–71. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.6.56 

Horváth, L., Czirfusz D., Misley H., & N. Tóth Á. (2021). Alkalmazkodási stratégiák a távolléti oktatás során hallgatói, oktatói és intézményi szinten. Neveléstudomány, 3. 23-42.  http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2021/nevelestudomany_2021_3_23-42.pdf  

Horváth, L., Misley, H., Hülber, L., Papp-Danka, A., M. Pintér, T., & Dringó-Horváth, I. (2020). Tanárképzők digitális kompetenciájának mérése – a DigCompEdu adaptálása a hazai felsőoktatási környezetre. Neveléstudomány, 2. 5-25. http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2020/nevelestudomany_2020_2_5-25.pdf