Vincze Beatrix
Vincze Beatrix
Nevelési mozgalmak és pedagógia a 20. században
Oktató neve: Dr. habil. Vincze Beatrix, ELTE PPK
A javasolt kutatás célja:
A kutatás célja, hogy a hallgatók tájékozódjanak a 20. századi fontosabb nemzetközi nevelési mozgalmairól és a pedagógia területén bekövetkező jelentősebb változásokról, lássák azt a fejlődési utat, amely elvezet a 21. század pedagógiájához. Kiemelt figyelmet kap a klasszikus pedagógia kritikája, amelynek mai is érezzük aktualitását, a reformpedagógiai mozgalom és a vele szoros kapcsolatban álló (hazai körökben kevéssé ismert) életreform mozgalom kölcsönhatása.
A kutatás megmutathatja a 19-20. század fordulóján bekövetkezett mentalitásváltozás hatásait, a modernizáció (urbanizáció, iparosodás, szekularizáció) okozta válságra adott differenciált pedagógiai válaszokat.
A kutatás válogathat a 20. századon átívelő legfontosabb reformpedagógiai modellek, egyéni és közösségi életreform motívumok, pedagógiai feladatokat integráló közösségi mozgalmak közül.
A kutatás kitérhet az 1945 utáni, a nyugat és kelet közötti megosztottságból fakadó különbségeket, vázolja az 1968-as diákmozgalom hatásait.
Fő tartalmi, tematikai egységek:
- Iskolakritika a 19-20. század fordulóján (Ellen Key vagy más névtelen kritikusok). Mentalitásváltás és a gyermekkor megváltozott szerepe. Gyermektanulmányi mozgalom, hazai és nemzetközi képviselői és hatása.
- A reformpedagógiai mozgalom (jellemzői), a kultúrakritika és iskolakritika összekapcsolódása: New School mozgalom, Montessori, Waldorf pedagógia.
- Az életreform mozgalom általános jellemzői, irányzatai, kapcsolódása a reformpedagógiához.
- Az életreform mozgalom fontosabb tovább élő (hazai és nemzetközi) irányzatai: egyéni életmód-reformerek (vegetarianizmus, nudizmus, természetgyógyászat, jóga, modern táncművészet, orkesztrika/Dienes Valéria).
- A 20. század elejének újvallásos törekvései (teozófia és antropozófia), hazai és külföldi képviselők.
- A társadalmi reformmozgalmak és a reformpedagógia: az anarchizmus (tolsztojánusok) és a marxista munkásmozgalom (Freinet) és hatásuk.
- Reformpedagógia az USA-ban: Progressive Education, John Dewey és az amerikai pragmatizmus. Dalton-Plan, Winnetka-Plan, Kilpatrick.
- Népfőiskolai mozgalom, settlement-mozgalom (USA, Anglia és Európa), tehetséggondozás, Éneklő Ifjúság, cserkészet, regőscserkészet, túramozgalom.
- Kommunák, művésztelepek (Gödöllő), földművelő-telepek, kiskert/kertváros mozgalom (Wekerle), harmadikutas kiútkeresések (Németh László/Minőségszocializmus) és utópiák.
- Nőmozgalom, a hatvannyolcas diákmozgalmak (hippimozgalom, beatnemzedék, rock) és az új pedagógiai törekvések – alternatív politikai és pedagógiai mozgalmak (antipedagógia).
Önálló kutatás
Tetszés szerint választott szakirodalom/források alapján egy téma/altéma (lokális, hazai) részletes kifejtése (4-8 oldal). Lehetséges műfaji formák: elméleti elemző munka, esettanulmány, empirikus vizsgálat. Hivatkozás: APA7.
Irodalom (általános):
- Mészáros, I., Németh, A. & Pukánszky B. (2003) Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest. (pp. 155–295).
- Németh, A. (1996, 1998, 2001). A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
- Németh, A. & Skiera E. (1999, 2003). Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. (pp. 37–245).
- Németh, A., Mikonya, Gy. & Skiera, E. (szerk.) (2005). Életreform és reformpedagógia – a nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. (pp. 22–47, 58–88).
- Németh, A. & Pirka, V. (szerk,) (2013). Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Gondolat Kiadó, Budapest. (pp.11–55).
- Pukánszky, B. & Németh, A. (1996). Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Letöltés: http://mek.oszk.hu/01800/01893/html/ 2018. december 15.
- Vincze, B. (2005). A reformpedagógia aktualitása és a megváltozott tanárszerep. Iskolakultúra. 15 (8). (pp. 29–41).
Egyéb ajánlott irodalom:
- Németh, A. & Pukánszky, B. (1999). Magyar reformpedagógiai törekvések a XX. század első felében. Magyar Pedagógia. 99. (3) (pp. 245 - 262). http://www.magyarpedagogia.hu/document/Nemeth_MP993.pdf
- Key, Ellen. (1976). A gyermek évszázada. Tankönyvkiadó Vállalat
- Rudolf Steinerről: https://antropozofia.hu/rudolf-steiner/
- Pálvölgyi, Ferenc. A Walford-pedagógia személyiségképe és nevelő hatásai: https://btk.ppke.hu/db/0A/54/m00000A54.pdf
- Mikonya, Gy., Rend a rendetlenségben. avagy: A szabadság útvesztői-anarchisták és a nevelés. http://mek.oszk.hu/14200/14283/14283.pdf
- Móga, R., (2018). Hippi életformák a hetvenes-nyolcvanas évek erdélyi magyar irodalmában Korunk. 29. (5). http://epa.oszk.hu/00400/00458/00642/pdf/EPA00458_korunk-05-2018_073-079.pdf
Idegen nyelven ajánlott olvasmányok:
- Vincze, B., Kempf, K. & Németh, A. (2020). Hidden stories – Life reform movements and Arts. Berlin, Peter Lang Verlag.
- http://mi-knoll.de/39994.html
- Heard, K.W. (1918). The Project Method. Teachers College Record.
- Gutek, G. L. (2009). New Perspectives on Philosophy and Education. Pearson Education, Inc. ISBN 978-0-205-59433-7.
- Knoll, M. (2014). Project Method. In D. C. Phillips (ed) Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Vol. 2. London: Sage, (pp. 665-669). http://www.mi-knoll.de/150901.html
- https://www.encyclopedia.com/education/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/project-method
- Kennedy, R. (2020, August 26). Progressive Education - How Children Learn. Retrieved from https://www.thoughtco.com/progressive-education-how-children-learn-today-2774713
- Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2021, October 6). Cecil Reddie. Encyclopædia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Cecil-Reddie
- Meyer, A. E. (1939). The Development of Education in the Twentieth Century. Prentice Hall.
- Dewey, J. (1897). My pedagogical creed. School Journal. 54 77–80. Retrieved on November 4, 2011 from http://dewey.pragmatism.org/creed.htm
- Heiner, U. (1994). Rudolf Steiner. Prospects: the quarterly review of comparative education. Paris, UNESCO: International Bureau of Education. 24, (3-4) 555–572.
- Garner, R. (2007, January 24). Who was Rudolf Steiner and what were his revolutionary teaching ideas?. The Independent. https://www.independent.co.uk/news/education/education-news/the-big-question-who-was-rudolf-steiner-and-what-were-his-revolutionary-teaching-ideas-433407.html
- Montessori, M. (1914). Dr Montessori's Own Handbook. Robert Bently Inc.
- Smith, M. K. (1997; 2002; 2011). Robert Baden-Powell as an educational innovator. The encyclopedia of pedagogy and informal education. https://infed.org/mobi/robert-baden-powell-as-an-educational-innovator
- Walker, C. J. Scouting Milestones — Brownsea Island. Archived from the original on 2011-06-14.
- Kohn, A. (1999). Punished by Rewards: The Trouble with Gold Stars, Incentive Plans, A's, Praise, and Other Bribes. Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 978-0-547-52615-7.
- Montessori, M. (2006). The Montessori Method. Cosimo, Inc. (p. 21).
- Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2021, June 8). Hermann Lietz. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Hermann-Lietz
- A Brief Overview of Progressive Education http://www.uvm.edu/~dewey/articles/proged.html
- Sperounis, F.P. (1980). The limits of progressive school reform in the 1970's: a case study. University Press of America. (p. 2). ISBN 978-0-8191-1031-2.
- Duke, D. L. (1978). The retransformation of the school: the emergence of contemporary alternative schools in the United States. Nelson-Hall. ISBN 978-0-88229-294-6.
- Sen, A. (2001). Tagore and his India. Nobelprize.org. Nobel Media. https://wwwWritten part: written test on the basic knowledge of the course (45 minutes). The student will prepare a reading diary (min. 5-6 pages) based on three literature/resources of his/her choice from the course literature..nobelprize.org/prizes/literature/1913/tagore/article/
- Behera, A. K. (2015) Rabindranath Tagore’s Progressive Educational Vision. The Dawn Journal. Vol. 4. No. 1. https://thedawnjournal.in/wp-content/uploads/2015/01/8-Dr.-Arun-K-Behera.pdf
- Eichelberger, H. The Importance of Reform Pedagogy, Reformpadagogik Unterrichtsentwicklung http://www.eichelberger.at/11-reformpaedagogik/20-the-importance-of-reform-pedagogy