Vincze Beatrix

Vincze Beatrix

Vincze Beatrix

Nevelési mozgalmak és pedagógia a 20. században 

Oktató neve: Dr. habil. Vincze Beatrix, ELTE PPK

A javasolt kutatás célja:

A kutatás célja, hogy a hallgatók tájékozódjanak a 20. századi fontosabb nemzetközi nevelési mozgalmairól és a pedagógia területén bekövetkező jelentősebb változásokról, lássák azt a fejlődési utat, amely elvezet a 21. század pedagógiájához. Kiemelt figyelmet kap a klasszikus pedagógia kritikája, amelynek mai is érezzük aktualitását, a reformpedagógiai mozgalom és a vele szoros kapcsolatban álló (hazai körökben kevéssé ismert) életreform mozgalom kölcsönhatása. 

A kutatás megmutathatja a 19-20. század fordulóján bekövetkezett mentalitásváltozás hatásait, a modernizáció (urbanizáció, iparosodás, szekularizáció) okozta válságra adott differenciált pedagógiai válaszokat.  

A kutatás válogathat a 20. századon átívelő legfontosabb reformpedagógiai modellek, egyéni és közösségi életreform motívumok, pedagógiai feladatokat integráló közösségi mozgalmak közül.

A kutatás kitérhet az 1945 utáni, a nyugat és kelet közötti megosztottságból fakadó különbségeket, vázolja az 1968-as diákmozgalom hatásait. 

Fő tartalmi, tematikai egységek:

  • Iskolakritika a 19-20. század fordulóján (Ellen Key vagy más névtelen kritikusok). Mentalitásváltás és a gyermekkor megváltozott szerepe. Gyermektanulmányi mozgalom, hazai és nemzetközi képviselői és hatása. 
  • A reformpedagógiai mozgalom (jellemzői), a kultúrakritika és iskolakritika összekapcsolódása: New School mozgalom, Montessori, Waldorf pedagógia. 
  • Az életreform mozgalom általános jellemzői, irányzatai, kapcsolódása a reformpedagógiához. 
  • Az életreform mozgalom fontosabb tovább élő (hazai és nemzetközi) irányzatai: egyéni életmód-reformerek (vegetarianizmus, nudizmus, természetgyógyászat, jóga, modern táncművészet, orkesztrika/Dienes Valéria).
  • A 20. század elejének újvallásos törekvései (teozófia és antropozófia), hazai és külföldi képviselők. 
  • A társadalmi reformmozgalmak és a reformpedagógia: az anarchizmus (tolsztojánusok) és a marxista munkásmozgalom (Freinet) és hatásuk. 
  • Reformpedagógia az USA-ban: Progressive Education, John Dewey és az amerikai pragmatizmus. Dalton-Plan, Winnetka-Plan, Kilpatrick.
  • Népfőiskolai mozgalom, settlement-mozgalom (USA, Anglia és Európa), tehetséggondozás, Éneklő Ifjúság, cserkészet, regőscserkészet, túramozgalom.
  • Kommunák, művésztelepek (Gödöllő), földművelő-telepek, kiskert/kertváros mozgalom (Wekerle), harmadikutas kiútkeresések (Németh László/Minőségszocializmus) és utópiák. 
  • Nőmozgalom, a hatvannyolcas diákmozgalmak (hippimozgalom, beatnemzedék, rock) és az új pedagógiai törekvések – alternatív politikai és pedagógiai mozgalmak (antipedagógia). 

 

Önálló kutatás

Tetszés szerint választott szakirodalom/források alapján egy téma/altéma (lokális, hazai) részletes kifejtése (4-8 oldal). Lehetséges műfaji formák: elméleti elemző munka, esettanulmány, empirikus vizsgálat. Hivatkozás: APA7. 

Irodalom (általános):

  • Mészáros, I., Németh, A. & Pukánszky B. (2003) Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest. (pp. 155–295).
  • Németh, A. (1996, 1998, 2001). A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 
  • Németh, A. & Skiera E. (1999, 2003). Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. (pp. 37–245).
  • Németh, A., Mikonya, Gy. & Skiera, E. (szerk.) (2005). Életreform és reformpedagógia – a nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. (pp. 22–47, 58–88).
  • Németh, A. & Pirka, V. (szerk,) (2013). Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Gondolat Kiadó, Budapest. (pp.11–55). 
  • Pukánszky, B. & Németh, A. (1996). Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Letöltés: http://mek.oszk.hu/01800/01893/html/  2018. december 15.
  • Vincze, B. (2005). A reformpedagógia aktualitása és a megváltozott tanárszerep. Iskolakultúra. 15 (8). (pp. 29–41). 

Egyéb ajánlott irodalom: 

Idegen nyelven ajánlott olvasmányok:

  • Vincze, B., Kempf, K. & Németh, A. (2020). Hidden stories – Life reform movements and Arts. Berlin, Peter Lang Verlag. 
  • http://mi-knoll.de/39994.html