Czirfusz Dóra

Czirfusz Dóra

Czirfusz Dóra

Diplomát mindenkinek?

Hallgatóként Ti is meghoztátok a döntést, hogy valamilyen, Titeket érdeklő szakon diplomát kívántok szerezni. Az oktatási expanzió következtében ez a lehetőség ma már nem elérhetetlen, a felsőoktatásba felvettek száma az elmúlt 10 év alatt több mint 20 ezer fővel nőtt 2013-2023 között a Felvi.hu adatai alapján. Mindeközben a felsőoktatás a lemorzsolódás problémájával is küzd, az alapszakon tanulók közel harmada nem jut el végül az abszolutóriumig, egyes képzéseken akár 60%-os lemorzsolódási aránnyal is találkozhatunk.

Ez a rövid gondolatébresztő számos irányba indíthat el Titeket. A téma körüljárása során érinthetitek a hallgatói motiváció kérdését, a lemorzsolódás okait vagy annak megelőzési lehetőségeit. Érdekes lehet megnézni a felsőoktatási adatok alakulását az elmúlt évekből, gondolkodhattok akár az adatalapú döntéshozás fontosságáról is. Izgalmas kérdés lehet feltárni a diplomával rendelkezők társadalmi helyzetét, vagy a szakemberhiány aktuális trendjeit. Érvelhettek akár amellett is, hogy a „papír” vagy a „tapasztalat” a fontosabb szerintetek ma a munkaerőpiacon.

Bármilyen, a címhez kapcsolódó egyéni ötlettel keress bátran!

Néhány javasolt forrás a témához:

  • Demcsákné, Ódor, Zs. (szerk.) (2020). Lemorzsolódási vizsgálatok a felsőoktatásban. Összefoglaló tanulmány. Oktatási Hivatal.
  • Európai Bizottság (2024). Az uniós munkaerő- és szakemberhiány kezelése. Sajtóközlemény. https://commission.europa.eu/news/tackling-labour-and-skills-shortages-eu-2024-03-20_hu
  • Felsőoktatási Információs Rendszer statisztikái. https://firstat.oh.gov.hu/
  • Hrubos, I. (2014). Expanzió–határok nélkül. Educatio, 23(2), 205-215.
  • KIFÜ (2020). A felsőoktatásban informatika képzési területen tanuló diákok lemorzsolódásának alaposabb megértése. Zárótanulmány.
  • Kőrössy, J., Jagodics, B., Martos, T., & Szabó, É. (2021). Faktorok, magyarázatok a sikeres és sikertelen felsőoktatási tanulmányok hátterében: A pszichológiai tényezők szerepe a lemorzsolódásban. Magyar Pszichológiai Szemle, 76(1), 127-156.
  • Oktatási Hivatal (2022). Felsőoktatási Elemzési Jelentések. VI. Évfolyam, 1. Szám – 2022. Máricus.
  • Pusztai, G. & Szigeti, F. (2018). Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen.
  • Veroszta, Z. (2011). Adatok az oktatáspolitika és a kutatás közti térben. Educatio, 20(4), 521-534.