Káldi Tamás
Káldi Tamás
A teszt hatás vizsgálata óvodáskorú gyermekek esetében
Képzeljük el, hogy magyar szavak szuahéli megfelelőjét kell elsajátítanunkA szavak listájának megtanulásához kétféleképpen foghatunk hozzá: vagy folyamatosan ismételgetjük a megtanulandó szavakat, vagy – egy bizonyos tudásszint elérése után – nem ismételgetjük, hanem kikérdezzük őket magunktól. A tanulás előbbi típusát ismétlés alapú tanulásnak, az utóbbit tesztelés- vagy előhívás alapú tanulásnak nevezzük. Számos, felnőtt populáción végzett tanulmány megmutatta, hogy a tesztelés alapú tanulás hosszú távon jobb emlékezeti megtartást eredményez, mint az ismétlésen alapuló tanulás. Más szóval ez a tanulási forma tűnik hatékonyabbnak. A tesztelés, vagyis az aktív emlékezeti előhívás hosszútávú emlékezetre gyakorolt hatását nevezzük tesztelési hatásnak. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon gyermekek esetében is tetten érhető-e ez a hatás, illetve az, hogy milyen vizsgálati módszereket érdemes alkalmazni a kérdés megválaszolására.
A dolgozat javasolt tartalma:
- A tesztelési hatás vizsgálatainak általános leírása, és az eredmények összefoglalása.
- Ezáltal: a tesztelési hatás mibenlétének pontos meghatározása.
- A hatás eddigi vizsgálatai óvodáskorú és kisiskolás gyermekek körében.
- További kutatási kérdések.
- Az eredmények alkalmazási lehetőségei.
Ajánlott (kiinduló) szakirodalom:
Amennyiben ezt a témát választjátok a Tanár Úrtól megkapjátok majd a dolgozathoz szükséges szakirodalmat.